Опис
досвіду роботи
учителя
предмета «Захист Вітчизни» Української загальноосвітньої школи I – III ступенів
Сокола
Сергія Миколайовича
Війни
виграють не генерали,
війни виграють шкільні вчителі.
війни виграють шкільні вчителі.
Отто
фон Бісмарк
В умовах
реальної військової агресії та захоплення території України Російською
Федерацією, проблема захисту Вітчизни потребує кардинального покращення та
посилення.
Конституцією України (ст.17,ст.65) визначено,
що захист Вітчизни є найважливішою функцією держави та обов’язком громадян
України і відповідно до ст. ст. 1, 8, 9 Закону України «Про військовий
обов'язок і військову службу» в усіх загальноосвітніх навчальних закладах та
вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації, в обов’язковому порядку,
вводиться для вивчення предмет «Захист Вітчизни (допризовна підготовка)».
До останнього часу на Україні сучасне навчання
і виховання, на жаль, розвивали в дітях лише одну сторону здібностей -
виконавчу, а більш складна і важлива сторона, творча, віддавалася волі випадку
і у більшості залишалася на жалюгідному рівні. В даний час йде становлення
нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий освітній простір,
заснованого на особистісно- орієнтованій філософії. У психолого-педагогічному
плані основні тенденції вдосконалення освітніх технологій характеризуються
переходом від функції навчання як запам'ятовування до процесу розумового
розвитку, від статичних знань до динамічних систем розумових дій, від
орієнтації на середнього учня до диференційованих і індивідуалізованих програм
навчання, від зовнішньої мотивації до внутрішньої регуляції.
Сучасне суспільство нерозривно пов'язане з
процесом інформатизації. «Інформаційна революція» в суспільстві призвела до
формування людей з іншим сприйняттям дійсності, іншим темпом життя, іншою
системою цінностей. Відбувається повсюдне впровадження комп'ютерних технологій.
Одним з пріоритетних напрямків процесу інформатизації сучасного суспільства є
інформатизація освіти, яка є не чим іншим, як приведення можливостей освіти у
відповідність із запитами та можливостями нашого суспільства. Нинішні діти дуже
відрізняються від минулих поколінь. Сучасний підліток мало читає, набагато
більше часу дивиться телевізор, вільно здійснює навігацію в Інтернеті. Ряд
філософів вважають, що у підлітка сьогодні формується так звана «кліпова»
свідомість. Дитина не може більше 5-7 секунд концентруватися на якомусь
предметі, вона натискає на кнопку, клацає і переходить до сприйняття наступного
сюжету. Безсумнівно, що робота з
комп'ютером у школі викликає у дітей підвищений інтерес і посилює мотивацію
навчання. Використання комп'ютерних технологій створює можливості доступу до
великих масивів раніше недоступної сучасної, свіжої інформації, здійснення
«діалогу» з джерелом знань.
Сучасним учням потрібен зовсім інший темп навчання,
і підґрунтям цього є активізація пізнавальної діяльності учнів за
допомогою активного та інтерактивного спілкування: учня з учнем; учня з групою
учнів; учня з учителем; учителя з представником групи; учителя з групою учнів;
учителя з класом. Таке навчання в методиці одержало назву
комунікативно-ділового або інтерактивного.
Використовую різні форми та методи роботи з учнями
щодо засвоєння ними теоретичних знань, вироблення практичних навичок.
Кожен урок починається із шикування,
виконання Гімну України, перевірки готовності учнів до уроку і тренування за
тематикою уроку. На заняттях стосунки між учнями та вчителем, а також учнів між
собою підтримуються на зразок взаємовідносин між військовослужбовцями Збройних
Сил України.
У проведенні занять із стройової підготовки за
темою «Виконання військового вітання, вихід зі строю та підхід до начальника»
залучаю учнів до участі, де розділяю їх на пари і даю можливість почергово бути
у ролі і начальника, і підлеглого, віддаючи і виконуючи накази на виконання
стройових прийомів.
Із задоволенням учні залучаються до самостійного
пошуку інформації з використанням інтернет-технологій. На заняттях з вогневої
підготовки до матеріалу про стрілецьку зброю Збройних Сил України учні шукають,
систематизують і дають порівняльну характеристику подібній зброї інших
зарубіжних країн: Сполучених Штатів Америки, Великобританії, Ізраїлю.
Частим прийомом під час теоретичного опанування
теми на моїх уроках є прийом «Два, чотири, разом». На етапі застосування знань
я використовую прийом «За» та «Проти». Усі інтерактивні методи, які я
застосовую під час теоретичної підготовки, спрямовані на формування глибокого
розуміння матеріалу. Цьому сприяє широке застосування опорних знань учнів та
їхня здатність поділитись надбаними знаннями з іншими, що також сприяє
закріпленню отриманих раніше знань.
На заняттях з основ цивільного захисту учні,
працюючи в парах, проводять порівняльну характеристику засобів індивідуального
захисту нашої армії і армій передових держав світу.
Однією з головних умов успішного навчання є
здатність тримати дисципліну на уроці, в іншому випадку не спрацьовують ніякі
методичні прийоми та хитрощі. Дисципліна більшою мірою залежить від рівня
насиченості уроку, від уміння вчителя перемикати фази уроку, від його здатності
задавати мотивацію і стимулювати учнівські успіхи, від уміння тримати
педагогічну дисципліну, від уміння використовувати на практиці активні методи
навчання. На уроках « Захист Вітчизни» вона відпрацьовується шляхом виконання
учнями Статутних вимог: чіткого виходу до дошки, акуратно піднята рука,
організоване привітання учителя, вхід і вихід із класу, швидке шикування, точне
виконання завдань і другі елементи. Суворе дотримання дисципліни в школі сприяє
завчасній психологічній підготовці юнаків, перед службою в армії, прищеплює їм
елементи військової дисципліни.
З перших навчальних занять предмета «Захист
Вітчизни» я доводжу до відома учнів 10-11-х класів вимоги Конституції України,
інших законів України, статутів Збройних сил України щодо захисту Вітчизни,
незалежності та територіальної цілісності України, шанування її держаних
символів. Впродовж усього навчального процесу на кожному наступному занятті
стараюсь донести до свідомості кожного старшокласника, що він є патріотом
України, майбутнім захисником Вітчизни. Застосовуючи активні методи навчання,
під час занять я спонукаю учнів до набування і вдосконалювання необхідних для
цього високих морально-психологічних та бойових якостей та навичок.
Для формування і вдосконалення цих якостей і
навичок у процесі навчання використовую міжпредметні зв’язки. Дуже ефективними
є інтегровані уроки.
З учителями історії вирішуємо питання поглибленого
вивчення учнями законів суспільного розвитку, прикладів героїчних, бойових та
трудових традицій українського народу і його збройних сил.
Підтримую тісний зв'язок з учителями літератури, де
на прикладах позитивних героїв літературних творів формуються моральні ідеали
старшокласників, виховуються почуття гордості за свою Батьківщину, свій народ.
Вчителі хімії та біології допомагають закласти
основи знань з питань цивільного захисту, практичного застосування протигазів і
захисних комплектів у випадках надзвичайних ситуацій.
У школі проводяться військово-патріотичні заходи
різноманітні за змістом і спрямованістю: тематичні виховні години,
загальношкільні лінійки, вечори пам’яті, історико-мистецькі вечори, зустрічі з
воїнами та учасниками антитерористичної операції
(російсько-української війни), тижні спорту, змагання
і конкурси з військово-прикладних видів спорту «Козацькі розваги»,
«Нумо, хлопці!».
Ефективними є
заходи, в яких учні виявляють свою ініціативу, творчість,
самовираження. І серед них – пошукова діяльність: вивчення історії
свого району, села, чи вулиці, збирання легенд, звичаїв, традицій, свого роду,
пропаганда цих матеріалів серед учнів. Крім пошукової роботи на шкільному
рівні, учні беруть участь у районних конкурсах патріотичної пісні та
строю, Сокіл «Джура», де команда стабільно показує високі результати і
неодноразово займала призові місця.
Висновки. Сьогодення говорить нам про необхідність:
1) зміни
психології сучасної молоді;
2) формування і
самовдосконалення молодої людини;
3) виховання
почуття патріотизму;
4) ретельнішої
підготовки до захисту Вітчизни.
Викладач «Захисту
Вітчизни» має бути взірцем, іти в авангарді, вести за собою, показувати
приклад, тому
Продовжуючи себе у своїх вихованцях, ми творимо не лише людину, ми творимо
час.
В
Немає коментарів:
Дописати коментар